De zelden gehoorde stem van de pedofiel - Interview Simon Weeda

From Brongersma
Jump to navigation Jump to search

Een opvallend onderwerp voor een toneelvoorstelling is het zeker: pedofilie. Toch vindt de jonge toneelschrijver Simon Weeda (1987) het vreemd dat er niet vaker theater over wordt gemaakt, er zit namelijk inherent drama in. [...]

Weeda: "Bovendien deed het me realiseren dat ik meer moest fictionaliseren. Want de pedofielen die ik sprak waren allemaal heel openhartig maar ook eigenlijk heel normale en een beetje saaie mensen. In hun verboden liefdes zat weinig drama. Zij hadden zich toch wel neergelegd bij de onvervulbaarheid van hun verlangens. Dus wist ik dat ik wat meer vrijheid moest nemen en meer een dramatische structuur op moest zoeken om te vertellen wat ik wil vertellen. Ik heb er bijvoorbeeld wat meer gevaar, frustratie en woede in gestopt dan ik bij die ervaringsdeskundigen aantrof. Mijn personages zijn dan ook gevormd uit samenraapsels van hun verhalen die ik elders vond."

bron: Interview 'De zelden gehoorde stem van de pedofiel' door Sara van der Kooi; Trouw, de Verdieping; 26 september 2014