Kastreren!, die vieze heren

From Brongersma
Jump to navigation Jump to search

'Scène in het bos' wordt er om de hoek van de deur van de kleine zaal van de Arnhemse Schouwburg geroepen. Negen kinderen huppelen de zaal in. Vlak voor de voorstelling van 'Snoepjes, wilt u er ook een?', oefent de Delftse Komedie nog wat scènes in. Het stuk gaat over pedofilie, de intieme relatie tussen volwassenen en kinderen. In het 'gesundenes Volksempfinden' leeft het beeld van de pedofiel als geile kinderlokker, die in donkere laantjes weerloze en argeloze kinderen eerst sexueel misbruikt en vervolgens van kant maakt. De Delftse Komedie toont lef door een maatschappelijk zo gevoelig onderwerp aan te pakken. [...]

Snoepjes wordt gezongen en gespeeld door ruim twintig volwassenen en negen kinderen, muzikaal ondersteund door een pianist, een drummer en een aantal blazers. De kombinatie minderjarige en volwassen spelers maakt het stuk doeltreffender in zijn uitwerking. Snoepjes laat zien met welke problemen pedofielen gekonfronteerd worden wanneer zij hun liefde voor kinderen niet verdringen. Snoepjes laat echter niet zien hoe iemand deze problemen verwerkt. Iedereen in Nederland, dus ook een pedofiel wordt volgens het mannetje-vrouwtje model opgevoed. Elke voorkeur voor een van dit model afwijkende relatie, homofiel of pedofiel, wordt door de opvoeders zorgvuldig de kop ingedrukt. Bij pedofielen is dit socialisatie-proces niet gelukt. Hun voorkeur voor kinderen is tegen de stroom in toch sterker gebleken. Iemand die deze ontwikkeling bij zich zelf ontdekt, zal zich in onze mannetjes-vrouwtjes maatschappij behoorlijk verward voelen. Deze verwarring, komt in Snoepjes niet ter sprake. Hetzelfde geldt voor de verwarring die kinderen moeten voelen als zij van een volwassene houden.

De Delftse Komedie laat zien hoe de buitenwereld reageert op pedofilie en pedofielen. Het zijn voornamelijk de botte-bijl reakties (het volksgericht tegen Piet, de vechtpartij in de gevangenis). De meeste toeschouwers zullen het met deze heftige reakties niet eens zijn en gedurende het toneelspel sympathiseren met de pedofiele medemens. Maar dat wil nog niet zeggen dat zij in het leven van alledag geen moeite hebben met pedofilie en dat ze tolerant zullen zijn ten opzichte van manifeste pedofielen. Teveel toeschouwers blijven daarom buiten schot.

Snoepjes is weinig subtiel. Een uitzondering moet gemaakt worden voor de scène met de Progressieve Ouders. Een aantal moderne ouders vindt in de praatgroep over pedofilie dat 'alles moet kunnen', tot op het moment dat een van de ouders ontdekt dat zijn kind een relatie heeft met een pedofiel.

bron: Artikel 'Kastreren!, die vieze heren' door Koos Meinderts; Jeugdwerk Nu, 18; 1979