N.V.S.H. Persbericht door LWG Jeugdemancipatie NVSH aangaande KRO-uitzending

From Brongersma
Jump to navigation Jump to search

De Landelijke Werkgroep Jeugdemancipatie heeft zich vandaag in een brief aan de direktie van de K.R.O. gekant tegen de behandeling van het thema 'seksueel misbruik van kinderen' in de uitzending van Brandpunt-TV op 23 september. De NVSH-werkgroep bestrijdt de suggestie in dat programma als zou de toegenomen aangiftebereidheid wijzen op een toename van het probleem. Ook acht zij het onzorgvuldig dat alleen voorbeelden werden uitgewerkt van verkrachting en aanranding van kleine meisjes. De genoemde cijfers betreffen immers alle aangegeven seksuele kontakten van of met mensen onder de 16. De bewering dat alleen gestoorden en woestelingen voor seksueel omgaan met jeugdigen worden vervolgd, gaat geheel voorbij aan de vele respectvolle, liefderijke relaties die evenzeer bestraft worden: zelfs in weerwil van de uitdrukkelijke wens van de betrokken jongeren.

De scherpste kritiek van NVSH-zijde betreft de interviews in deze uitzending. Door aangerande negenjarigen frontaal hun verhaal voor de camera te laten doen maakt men hun traumatisering ondergeschikt aan sensatie. De scheldpartijen van ondervrager Frequin tegen de getoonde veroordeelden associeert de werkgroep in haar brief met de filmbeelden van het nazi-proces tegen de plegers van de aanslag op Hitler: de zelfde toon, de zelfde intentie als bij de openbare verhoren daar. De LWG Jeugdemancipatie toont zich geschokt en vraagt de KRO-direktie te bevorderen dat gevoelige onderwerpen in de toekomst niet meer op deze wijze worden aangepakt.

bron: 'N.V.S.H. Persbericht' door LWG Jeugdemancipatie NVSH; G. Goslinga (secretaris) & M. Maassen (voorzitter); 1988