Regisseur Ian Kerkhof in de rol van wereldverbeteraar

From Brongersma
Jump to navigation Jump to search

[Filmregisseur Ian Kerkhof:] "Ieder mens heeft gewelddadige en gemene fantasieën. De seriemoordenaars hebben nooit de gelegenheid gehad om die te uiten. Op een gegeven moment is de spanning zo hoog opgelopen dat de bom barst en het moorden begint. Eigenlijk zijn het heel eenzame mensen", aldus de verklaring van de regisseur.

The Dead Man vertelt het verhaal van een oude man die zoniet alles, dan toch zeker veel heeft gezien. De film begint met een scène waarin de ene minnaar het braaksel van de ander consumeert en toont verder ondermeer vastgebonden en urinerende dames.

"Voordat ik aan deze film begon heb ik veel onderzoek gedaan. Zo kwam ik in Vagevuur in Eindhoven terecht. De mannen zaten onder de poep. Ik was omringd door mannen die aan hun fantasieën durfden toe te geven, geweldig vond ik dat. Alsof ik in een samenleving terecht was gekomen die aan de beschaving vooraf ging. De mannen waren zo lief, het waren net baby's."

Verder was Kerkhof gefascineerd door de uniformen die de bezoekers droegen. "Leren jassen en laarzen en veel symbolen van de SS, het was prachtig. Nazi's zouden op die manier met hun seksualiteit kunnen omgaan. Bij hen gaat het juist om het verbergen van hun verlangens en het vertonen van mannelijkheid. In wezen is sadomasochisme een spel dat veel tederheid vereist. Het is een gemeenschappelijke verkenning van de grenzen. Dat betekent dat de partners zeer gevoelig moeten zijn voor elkaars uithoudingsvermogen. Als dat respect aanwezig is, kan SM een goede manier zijn om de fantasie uit te leven, zonder werkelijk over de schreef te gaan."

Volgens Kerkhof is dit proces van het grootste belang. "Alleen een bevrijding van de seksualiteit kan de wereld redden. Het verlangen naar macht kan op die manier worden getransformeerd en oorlogen zijn dan overbodig". In feite zijn de films van Kerkhof te beschouwen als een bijdrage aan die seksuele bevrijding doordat de regisseur de decadentie en perversiteit volledig aan bod laat komen. "Dat is tegenwoordig nog de enige geloofwaardige positie die een integer kunstenaar kan innemen." Aan homoseksuelen kent Kerkhof een belangrijke rol toe. "Zij zijn verder dan hetero's. Dat merk ik aan de reacties op mijn films. De bewuste kotsscène bijvoorbeeld wordt door ongeveer 40% van de homo's interessant gevonden, terwijl slechts 10% van de hetero's wordt geboeid." [...]

"Verkrachting heeft naar mijn idee weinig tot niets met seksualiteit van doen. Het gaat om macht. Zolang je, zoals in Zuid-Afrika, grote groepen machteloos houdt, zullen zijn hun frustraties botvieren op mensen met nog minder macht. In vergelijking tot dat proces komen SM en pis- en poepseks op mij over als uiterst gezonden praktijken. Nogmaals, alleen een bevrijding van de seksualiteit kan de wereld redden."

bron: Artikel < 'Natuurlijk ben ik decadent' - Regisseur Ian Kerkhof in de rol van wereldverbeteraar > door Frits Conijn; De GAY Krant; Nummer 263; 17 september 1994