'Ik kokhals van deze puriteinse tijden. Kunstenaars die flirten met het ontoelaatbare worden beschimpt en vernederd': Difference between revisions

From Brongersma
Jump to navigation Jump to search
No edit summary
No edit summary
Line 1: Line 1:
We leven in puriteinse, dogmatische, beknottende tijden waarin kunstenaars die flirten met onderwerpen als incest, kannibalisme, sadomasochisme en/of pedofilie de mond worden gesnoerd, worden beschimpt, belachelijk gemaakt, uitgescholden, bedreigd en vernederd. Kunstenaars die weigeren kabbelende kneuterige werken te maken, die weigeren zich aan te passen en mee te lopen in de pas, worden doodgezwegen, verbannen, gecensureerd of bestempeld als ziekelijk, gevaarlijk, psychiatrisch, lelijk, ontaard, afwijkend, pervers en onwaardig.<br>
We leven in puriteinse, dogmatische, beknottende tijden waarin kunstenaars die flirten met onderwerpen als incest, kannibalisme, sadomasochisme en/of pedofilie de mond worden gesnoerd, worden beschimpt, belachelijk gemaakt, uitgescholden, bedreigd en vernederd. Kunstenaars die weigeren kabbelende kneuterige werken te maken, die weigeren zich aan te passen en mee te lopen in de pas, worden doodgezwegen, verbannen, gecensureerd of bestempeld als ziekelijk, gevaarlijk, psychiatrisch, lelijk, ontaard, afwijkend, pervers en onwaardig. Alles moet schoon zijn: pedagogisch, stichtelijk, liefelijk, idyllisch, harmonieus, inclusief. Regenbogen, rozen, violen en eenhoorns. Geen donkerte, geen moorden, geen chantage, geen ambiguïteit, geen mysterie, geen verrassingen en vooral geen luide, bestiale, gewelddadige, plakkerige, seksuele strapatsen. [...]<br>
<br>
Alles moet schoon zijn: pedagogisch, stichtelijk, liefelijk, idyllisch, harmonieus, inclusief. Regenbogen, rozen, violen en eenhoorns. Geen donkerte, geen moorden, geen chantage, geen ambiguïteit, geen mysterie, geen verrassingen en vooral geen luide, bestiale, gewelddadige, plakkerige, seksuele strapatsen. [...]<br>
<br>
<br>
<b>De Sade</b>, <b>Balthus</b>, <b>Nabokov</b>, <b>Jan Hanlo</b>, <b>Louis Paul Boon</b>, <b>Bataille</b>, <b>Gerard Reve</b>, <b>Lewis Carroll</b>, <b>Scorpions</b> (haha), <b>Serge Gainsbourg</b> zijn slechts een aantal voorbeelden van kunstenaars die de grenzen van het ontoelaatbare en het verbodene opzochten en die legendarische, beruchte, opruiende, controversiële, prikkelende werken maakten waar in hun tijd zeer veel benepen pezewevers en lachwekkende lafhartige moraalridders aanstoot aan namen. Maar hun werken werden godzijdank niet vernietigd, en ze worden nog steeds verspreid en geconsumeerd. [...]<br>
<b>De Sade</b>, <b>Balthus</b>, <b>Nabokov</b>, <b>Jan Hanlo</b>, <b>Louis Paul Boon</b>, <b>Bataille</b>, <b>Gerard Reve</b>, <b>Lewis Carroll</b>, <b>Scorpions</b> (haha), <b>Serge Gainsbourg</b> zijn slechts een aantal voorbeelden van kunstenaars die de grenzen van het ontoelaatbare en het verbodene opzochten en die legendarische, beruchte, opruiende, controversiële, prikkelende werken maakten waar in hun tijd zeer veel benepen pezewevers en lachwekkende lafhartige moraalridders aanstoot aan namen. Maar hun werken werden godzijdank niet vernietigd, en ze worden nog steeds verspreid en geconsumeerd. [...]<br>

Revision as of 17:47, 3 March 2021

We leven in puriteinse, dogmatische, beknottende tijden waarin kunstenaars die flirten met onderwerpen als incest, kannibalisme, sadomasochisme en/of pedofilie de mond worden gesnoerd, worden beschimpt, belachelijk gemaakt, uitgescholden, bedreigd en vernederd. Kunstenaars die weigeren kabbelende kneuterige werken te maken, die weigeren zich aan te passen en mee te lopen in de pas, worden doodgezwegen, verbannen, gecensureerd of bestempeld als ziekelijk, gevaarlijk, psychiatrisch, lelijk, ontaard, afwijkend, pervers en onwaardig. Alles moet schoon zijn: pedagogisch, stichtelijk, liefelijk, idyllisch, harmonieus, inclusief. Regenbogen, rozen, violen en eenhoorns. Geen donkerte, geen moorden, geen chantage, geen ambiguïteit, geen mysterie, geen verrassingen en vooral geen luide, bestiale, gewelddadige, plakkerige, seksuele strapatsen. [...]

De Sade, Balthus, Nabokov, Jan Hanlo, Louis Paul Boon, Bataille, Gerard Reve, Lewis Carroll, Scorpions (haha), Serge Gainsbourg zijn slechts een aantal voorbeelden van kunstenaars die de grenzen van het ontoelaatbare en het verbodene opzochten en die legendarische, beruchte, opruiende, controversiële, prikkelende werken maakten waar in hun tijd zeer veel benepen pezewevers en lachwekkende lafhartige moraalridders aanstoot aan namen. Maar hun werken werden godzijdank niet vernietigd, en ze worden nog steeds verspreid en geconsumeerd. [...]

Zou men de onbehouwen circusjongens en geile wolfskinderen van Reve, en de levensechte Marokkaanse jongenshoer van Jan Hanlo vandaag nog verdragen? Nee, en dat is doodjammer. Mag een kunstenaar de duistere kracht van de erotiek nog verheerlijken? Of gewoon gestalte geven? Mag hij/zij nog aan de slag gaan met zijn/haar demonen? Of moet hij/zij wegkruipen in een grot of kelder met de andere dappere misfits en sinistere radicale dwarsdenkers en herrieschoppers? [...]

Kunst is net conflict, is rumoer, is branie, is punk, is agressie. Kunst moet walgelijk, schurend en weerbarstig zijn. Een kunstenaar moet zijn eigen duisternis (h)erkennen en zo zijn publiek bevrijden van het verstikkende puriteinse keurslijf waarin de maatschappij (geholpen door de twitterende woke-generatie) het publiek in dwingt. [...]

En nu krijgen we een ganse week de schijnheilige verering van Gainsbarre door de strot geramd. Ik aanbid die prachtige provocateur, 'Lemon Incest' was een openbaring voor mij en zijn woordspelingen zijn superieur en zijn televisieoptredens zijn stuk voor stuk gênant en hilarisch. Hij was altijd ontwapenend, ondanks zijn ruwe hitsige imago dat hij weigerde te temperen. En hij bleef schofferen tot het einde, waarvoor hulde!

Maar ik wil me niet verliezen in holle, nietszeggende onproductieve, sentimentele nostalgie. Ik wil zelf Serge Gainsbourg zijn, ik wil zelf provoceren.

bron: Lezersbrief < 'Ik kokhals van deze puriteinse tijden. Kunstenaars die flirten met het ontoelaatbare worden beschimpt en vernederd' > door Delphine Lecompte; www.humo.be/meningen/delphine-lecompte-ik-kokhals-van-deze-puriteinse-tijden-kunstenaars-die-flirten-met-het-ontoelaatbare-worden-beschimpt-en-vernederd~bf454f77/; Humo; 2 maart 2021