Als minderheden meerderheden worden

From Brongersma
Jump to: navigation, search

In één opzicht zijn de homo's en lesbo's wel geïntegreerd, namelijk in het overnemen van de manieren waarop je anderen kunt discrimineren. Dat bleek vlijmscherp toen de organisatie van Roze Zaterdag meende de deelname van de 'pedovereniging' Martijn aan Roze Zaterdag te moeten verbieden. En zo kon het gebeuren dat in het jaar 2001 - het jaar van het homohuwelijk - voor het eerst sinds de Roze Zaterdag bestaat Martijn de deelname aan de informatiemarkt op die dag werd verboden. Is dat het resultaat van de homo-emancipatie?

Wie denken de homo's en lesbo's dat ze zijn dat ze zich die discriminatie kunnen permitteren? Als je afgaat op de wijze hoe de homo's en lesbo's zich gedragen, zou je bijna gaan denken dat ze er echt helemaal zijn. Want net als elke andere minderheid die een meerderheid wordt, beschermen ook homo's en lesbo's hun verworvenheden als pitbulls. En hoe doe je dat? Door solidair te zijn, niet met andere onderdrukten, maar met je vroegere onderdrukker. [...]

Homowoordvoerder Jan Schwartz, de nieuwe 'zwarte' uit Namibië, vertelde deze zomer dat de homobeweging in zijn land geen steun krijgt van andere minderheidsgroeperingen, "want die andere groepen willen niet dat hun strijd met homoseksualiteit wordt geassocieerd, want dat kan hun zaak schaden". Vervang het woord homo door pedo en we hebben het over Nederland anno 2001. [...]

Verbieden we hen [pedo's] te spreken, stellen we ze bloot aan volksgeweld en criminaliseren en pathologiseren we hen steeds verder, dan duiken ze onder, vereenzamen ze en wat niet meer. [...]

De mechanismen waarmee gediscrimineerd wordt, zijn nog steeds volop aanwezig. Die mechanismen kunnen zich ook weer tegen de homo's en lesbo's keren. Het is in de geschiedenis wel vaker voorgekomen dat bevolkingsgroepen geïntegreerd leken, maar dat het tij plotseling keerde; denk aan allerlei etnische en religieuze groepen.

bron: Artikel 'Als minderheden meerderheden worden' door John Luteijs; De Nieuwe Sekstant; winter 2001