Boekbespreking: Kostbaar bezit - Naema Tahir

From Brongersma
Jump to navigation Jump to search

Kostbaar bezit bestaat uit drie verhalen over verschillende vrouwenfiguren: een meisje van 12, een jonge vrouw, en een gehuwde vrouw. In alle drie gevallen is de plaats van handeling Lahore in Pakistan, en speelt Nederland op de achtergrond een rol. Het zijn dus voor een belangrijk deel autobiografische teksten over één en dezelfde vrouw. [...]

Wat de drie verhalen bindt is de combinatie van seks en macht. De schrijfster gaat ervan uit dat macht niet iets is wat eenzijdig door de een over de ander wordt uitgeoefend, maar een proces waarin beiden zijn opgenomen. De vrouw is geen hulpeloos wezen in de seks, integendeel. Zij creëert haar eigen macht vanuit haar eigen seksuele verlangen.

[Citaat uit het boek:] Het deed haar namelijk frêle voelen, kwetsbaar en meisjesachtig. En juist dat wilde ze. Want was dat ook niet wat hij zocht? Datgene wat tante hem niet meer kon bieden, de bloem der jeugd? [...] Extatisch werd ze van zijn rijpere leeftijd, van zijn machtige lijf boven op haar onwaarschijnlijk smalle taille, van zijn gretige vakmanshanden die haar vastgrepen en het gevoel van zijn harder wordende pezen. [...] Euforisch voelde ze dan hoe hij zich in haar leegde, iets wat haar vaag deed denken aan de reclame van een pen die kloppende inkthartjes pompte en leegliep op onbeschreven, maagdelijk wit papier. Dan was ze trots op zichzelf, dat het haar lichaam was dat zijn ontspanning klaarspeelde. Trots dat zijn harde gezicht weer zacht werd. Dat hij weer glimlachte. En ook al was hij voldaan en leeg, toch zeurde ze dat hij doorging, zeurde om meer, als een kind dat haar liefhebbende papa aan zijn vinger trekt en hartverscheurend smeekt om nog een keer op het mechanische hobbelpaard te mogen. Inschikkelijk als oom was, wreef hij dan met zijn onderbuik ruw langs haar onschuldige rode kapje. Zodat haar lichaam in een ongekende verdoving raakte.

bron: Boekbespreking 'De macht van de vrouw' in de serie 'Geschiedenis van de pornografie (12)'; Betreft het boek 'Kostbaar bezit' door Naema Tahir; De Nieuwe Sekstant; nr. 2; juni 2006