Schuldig kind - Ted van Lieshout

From Brongersma
Jump to: navigation, search

[Brief Ted van Lieshout aan man met wie hij als kind iets seksueel beleefde; brief uit 1993, en op naamsverandering van die man na, authentiek in roman opgenomen:] Natuurlijk ben ik in de loop der tijd wel tot het besef gekomen dat er in een relatie tussen een volwassene en een kind altijd een scheve machtsverhouding bestaat, en dat daar misbruik van gemaakt wordt, zeker als er seks in het spel is. Ik heb mijn standpunt dan ook voor een deel aangepast aan wat de samenleving ervan vindt: seks tussen volwassenen en kinderen is in principe af te keuren, omdat niet kan worden ingeschat wat bij dat kind de schade is, of zal zijn.

[In dezelfde roman verhaalt Ted van Lieshout een incident met een mevrouw genaamd Ireen van Engelen. Hij noemt haar naam niet maar gezien het verhaal al eerder deels op Teds blog was verschenen, is af te leiden om wie het gaat. Deze mevrouw stond onaangekondigd voor zijn deur thuis en wilde met hem spreken. Ted vermoed dat zij onaangekondigd langskwam om te controleren of Ted misschien niet zelf pedofiel zou zijn. Ze keek de kamer rond om dit te controleren, was Teds gevoel. Ze wil dat Ted alsnog aangifte doet tegen de man (zie boven). In het gesprek dreigde ze naar Teds moeder te stappen om deze te ondervragen om zo de identiteit van de man te achterhalen. Later schreef ze hem in een brief (citaat uit de roman): 'Met alle informatie die over jou te vinden is op het internet en in boeken die je geschreven hebt, is het voor mij een koud kunstje om een portret van je samen te stellen dat veel meer dingen laat zien dan het portret in de documentaire. Maar maak je niet ongerust, ik heb er geen enkel belang bij dat te doen. Je kunt erop vertrouwen dat ik niemand benader om over jou te praten, tenzij je er zelf bij bent.' Ted schrijft hierop in zijn boek: 'Ik was onaangenaam getroffen. Wat dat nou een dreigement of niet?']

bron: Betref de roman 'Schuldig kind' door Ted van Lieshout; Em. Querido's Uitgeverij BV; Amsterdam / Antwerpen; 2017